پروژه ی بازسازی ساختمان کلیسا یی واقع شده در بریزبن؛ پایتخت زیبا و پرجمعیت ترین شهر در ایالت کوئینزلند استرالیا... و تبدیل آن به خانه ای لوکس.

این خانه چشم نواز توسط گروه معماران Willis Greenhalgh به صورت خلاقانه ای از یک کلیسای تاریخی قدیمی به یک خانه ی مدرن، جادار و راحت خانوادگی تبدیل شد. انجمن توسعه در توضیح این پروژه میگوید: " ابتدا یک کلیسا و پس از آن یک تئاتر، و در واقع یک تکه از میراث تاریخی بریزبن از خطر تخریب نجات داده شد و به وسیله مرمت و بازسازی ساختمان به دو خانه ی لوکس و قابل توجه تبدیل شده است.

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

قدمت ساختمانهای موجود، برمیگردد به سال 1867 و این ساختمانها جزو میراث تاریخی به شمار می آیند. انجمن توسعه  و مشاوره ی میراث، در فرایند بازسازی ساختمان ،توازن میان حفاظت از یکپارچگی ساختمان ، معرفی استادانه و نامحسوس عناصر معاصر و ارتباط با مناطق اطراف را تضمین کرده است."

عکسهایی از دکوراسیون داخلی این ساختمان بازسازی شده را در ادامه خواهید دید:

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

 بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

کلیسا قبل از بازسازی ساختمان:

بازسازی-ساختمان-کلیسا-منزل

 

تهیه و ترجمه: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع: http://www.homedesignlove.com/

پنت هاوس ترای بکا

چیدمان مبلمان ، دکوراسیون داخلی و تبدیل فضای پنت هاوسی که در خیابان سنگفرش شده ی ترای بِکا قرار داشت به محیطی دلپذیر و هنرمندانه، پروژه ی موفق دیگری بود که در کارنامه ی سوابق خواهران حریری ثبت شد. این خانه ی دو طبقه، با مساحت 280 متر مربع، در سال 1930 در طبقه ی دوازدهم یک ساختمان مسکونی ساخته شده بود. این پنت هاوس یک سکوی 50 متر مربعی در بام و یک پنجره ی نورگیر در فضای ورودی دارد و علاوه بر آن، نور زیادی هم از سایر پنجره های بزرگ آن به داخل اتاق ها تابیده می شود.

هدف طراح دکوراسیون داخلی در این پروژه تنها مبله کردن ساختمان با اصول صحیح دکوراسیون منزل و زیبایی شناسی مورد پسند کارفرمای هنردوست بود که مایل بود در محلی با پلان باز زندگی کند و ورودی رسمی آن، گویای فضای گالری مانند خانه باشد.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

ورودی وسیع خانه با سه دیوار مجزا، پذیرای مهمانان و وارد شوندگان به خانه است. یک دیوار خاکستری تیره در مقابل آن قرار دارد که در پشت این دیوار، فضای آشپزخانه تعبیه شده است. تصویر بزرگی از عکاسی پیتر لِک تحت عنوان "جریان بی پایان" و نیمکتی تندیس وار از چوب قهوه ای سوخته با روکش چرمی، اولین اِلِمان های هنرمندانه ای است که در بدو ورود به خانه دیده می شوند. در ایندکوراسیون منزل ، یک کمد شرقی، که متعلق به مجموعه ی صاحب خانه است، در مقابل دیوار کرم و دو مجسمه ی دو متری از مجموعه ی فیلیپس، به سبک کارهای جاکومتی، در مقابل دیوار سبز رنگ گذاشته شده است.

از دیگر خصوصیات این طراحی دکوراسیون داخلی هنرمندانه این است که در بالای فضای ورودی، یک پنجره ی نورگیر ، نور و گرمای لطیفی را به داخل هدایت می کند. پس از خوش آمد گویی این آثار هنری زیبا، وارد فضای نشیمن و پذیرایی می شویم. تفکیک این دو فضا به صورت بصری و حسی، با الیاف، رنگ ها و متریال هایی است که در هر کدام از آنها استفاده شده و فضای باشکوه و صمیمانه ای در فضای خانه ایجاد کرده است. مبل L شکل بزرگ در نشیمن روکشی پارچه ای دارد که به رنگ بنفش بادمجانی است و با چندین کوسن ابریشمی و رنگین تزئین شده است. یک مجسمه ی شیشه ای اثر جیمی هریس روی یک میز قهوه خوری فندقی رنگ، که پولیش کرم خورده، گذاشته شده است. شومینه ای از سنگ مرمر در دیوار اصلی نشیمن و دو گلدان شیشه ای، که اینها نیز کار هریس هستند، روی طاقچه ی بزرگ و سنگینی از چوب گردو، در بالای آن قرار گرفته است. در ورای دو پنجره ی بزرگ فرانسوی در طرفین شومینه، تراس را میتوان دید.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

وجود تراس به وسعت اتاق نشیمن افزوده و دکوراسیون منزل را به فضای بیرون از محیط بسته ی خانه با پوششی از تخته های چوبی در دیوارها و سکو کشیده است. طراحی فضای سبز تراس شامل باغچه ای چمن کاری شده است که به گیاهان بامبو، درخت تاک و گلهای سرخ آراسته شده و کنج آرامش بخش و مقدسی را در میان برج های بلند و هیاهوی شهری نیویورک ایجاد کرده است. پلکانی که دردکوراسیون داخلی گالری ورودی پنت هاوس قرار دارد، مسیر دسترسی به طبقه ی پایین و فضاهای خصوصی خانواده است که شامل اتاق بزرگ صاحب خانه و متعلقات آن با مبلمان و کمدهای سفید لاکی، اتاق کودک و اتاق پیانو/نشیمن می شود.

یک کتابخانه نیز در زیر پلکان طراحی شده است. اتاق تلویزیون/خانواده، در طبقه ی بالاست و دو کاربری دارد: والدین، اوقات فراغت، و مهمانان، شب را در آنجا سپری می کنند.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

 منبع: دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع: مجله هنر معماری 26 به نقل از تیم طراحی حریری و حریری

 

فضای نشیمن جزئی از اجزا و عناصر دکوراسیون منزل می باشد.

تعریف نشیمن و عملکردهای آن در طراحی دکوراسیون منزل : فضای نشیمن از جمله فضاهایی ست که در آن طیف وسیعی از عملکردهای متعدد صورت می پذیرد، بنابراین می توان برای فضای نشیمن سه طبقه بندی عملکردی را قائل شد:

الف) فعالیت اصلی در فضای نشیمن: فضای نشیمن در اصل محل جمع شدن افراد خانواده و گفتگو است. بنابراین یک فضای نشیمن حداقل باید جایگاهی برای نشیمن و گردهمایی افراد خانواده را فراهم کند.

ب) فعالیت فرعی فضای نشیمن: در مرحله ی بعدی، فضای نشیمن می تواند امکان گوش دادن به موسیقی، دیدن تلویزیون و امکان مطالعه را فراهم کند.

پ) فعالیت تفریحی فضای نشیمن: این فضا می تواند محدوده های سرگرمی و یا حتا بازی را نیز در بر داشته باشد. به عنوان مثال فعالیت هایی چون استفاده از وسایل موسیقی، تجهیزات رایانه ای و یا بازی های بدون تحرک در فضای نشیمن می تواند اتفاق بیفتد.

ملاحظات طراحی دکوراسیون منزل در فضای نشیمن: در یک فضای نشیمن با طرح مناسب، مسیرهای رفت و آمد بهتر است با مراکز فعالیت تداخل نداشته باشند؛ علاوه بر این باید از ایجاد حرکت هایی که مسیر یکدیگر را قطع می کنند پرهیز شود.

الف) همواره باید به منظور سهولت دسترسی به تجهیزات چیده شده، امکان رفت و آمد مناسب و آسان بین آنها و امکان برقراری ارتباط مناسب بصری و شنوایی بین افراد، این تجهیزات در فاصله ی مناسبی از یکدیگر قرار بگیرند. برای ایجاد ارتباط مناسب بین افرادی که گرد هم می آیند، تجهیزات باید در فاصله ای بین 350 – 240 سانتیمتر از یکدیگر قرار بگیرند. اگر این فاصله زیاد شود، فضای فرعی بین آنها پیش می آید که در آن، امکان فعالیت های ناخواسته ی دیگر ( چون عبور و بازی کودکان ) میسر خواهد شد.

ب) چیدمان و دکوراسیون داخلی فضا باید به نحوی باشد که امکان دسترسی مناسب به تجهیزات ثابت اتاق مانند درها، پنجره ها، پریزهای برق، سیستم های تهویه و ... فراهم باشد.

پ) ورودی ها و بازشوها در فضای نشیمن باید به صورتی تعبیه شوند که اندازه ی طول دیوار برای ایجاد مبلمان های متفاوت کافی باشد.

چیدمان دکوراسیون داخلی در فضای نشیمن: مسیرهای رفت و آمد چیدمان های مختلف را به وجود می آورند. در یک آرایش مناسب، حداقل اندازه ی بین وسایل و تجهیزات برای دسترسی و استفاده ی مناسب از آنها به شرح زیر است:

150 سانتیمتر برای صندلی هایی که روبروی هم قرار می گیرند.

60 سانتیمتر برای عبور یک فرد از بین وسایل.

75 سانتیمتر برای استفاده از صندلی پشت یک میز.

90 سانتیمتر برای جریان اصلی رفت و آمد و 60 سانتیمتر برای جریان محدود.

150 سانتیمتر بین وسایل سرگرمی خانواده و محل نشیمن.

در مطالب بعدی به دیگر عناصر دکوراسیون منزل از جمله اتاق خواب ، فضای غذاخوری، آشپزخانه ، سرویس ها و .... خواهیم پرداخت.

 

منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت به نقل از مجله هنر معماری