اگر قصد خرید سرویس مبلمانی را برای خانه تان دارید، به نکات زیر توجه کنید:

۱- در مراحل تصمیم گیری و انتخاب، ویژگی های محیط تان را نیز در نظر بگیرید: شرایط فضایی که در فکر خرید مبلمانی برای آن هستید، مانند وسعت و نور، نقش موثری در انتخاب رنگ، طرح پارچه، ابعاد، مدل، سبک و دیگر مشخصات یک سرویس مبلمان مناسب آن محیط دارا است که به پاره ای از آنها به اجمال اشاره خواهیم کرد:

 

الف - تاثیر ویژگی های مکان در انتخاب رنگ مبلمان: به طور کلی یک مبل از یک اسکلت اصلی چوبی یا فلزی و مقداری پارچه تشکیل شده است که با توجه به مدل آن، میزان کاربرد هر یک از این دو نسبت به هم متفاوت بوده و در نتیجه شما شاهد نمای بیشتری از چوب یا فلز و یا حتی پارچه (در مبلمان تمام پارچه) خواهید بود ولی به هر حال رنگ غالب موجود چه در پارچه چه در چوب یا فلز، می بایست با توجه به شرایط یاد شده مکان موردنظر انتخاب شود. به عنوان مثال در صورتی که نور موجود در فضا کم باشد شما با محدودیت در انتخاب رنگ پارچه و یا چوب و فلز مواجه خواهید بود. به این ترتیب که برای فضاهای کم نور انتخاب مبلمانی با پارچه و یا اسکلت تیره رنگ، نه تنها محیط را تاریکتر می کند بلکه به لحاظ دیداری از وسعت آن نیز می کاهد. حال آنکه برعکس اگر در چنین محیطی مبلمانی به رنگ روشن چیده شود، نور موجود در فضا افزایش یافته و مکان نیز بزرگتر جلوه خواهد کرد. حال در مورد فضاهایی که از نور کافی بهره مند هستند تنها عاملی که می تواند مانع انتخاب رنگ های تیره شود، کم بودن وسعت فضا است یعنی با وجود آنکه یک محیط از نور زیادی هم بهره مند باشد ولی از آنجایی که رنگ های تیره علاوه بر جذب نور خاصیت کوچک کردن فضا به لحاظ دیداری را نیز دارا هستند، کاربرد مبلمان تیره در فضای کوچک و حتی پرنور نیز جایز نیست. حال ذکر این نکته ضروری است که در مقایسه میان دو ویژگی نور و وسعت یک فضا، اهمیت وسعت بیشتر است. زیرا مشکل کمبود نور تنها به اوقات روز اختصاص داشته که آن هم در صورت تمایل با کمک نورپردازی مصنوعی قابل جبران است. بنابراین اگر فضای مورد نظر شما نیز با وجود وسعت زیاد از نور کافی به هنگام روز برخوردار نیست، در صورت تمایل می توانید مبلمانی با رنگ تیره در محیط بچینید به شرط آنکه نورپردازی مناسب هم در روز و هم در شب انجام پذیرد.
ب _ نقش محیط در انتخاب طرح پارچه مبلمان: همان ویژگی های فضا که در انتخاب رنگ مبلمان تاثیر می گذارند (وسعت و نور)، در انتخاب طرح پارچه آن نیز موثر هستند. در یک مبلمان بیشترین سطح امکان پذیر برای کاربرد طرح و نقش، پارچه آن است لذا پارچه انتخابی به لحاظ طرح هم می‌بایست با اسکلت مبلمان (در مبل های ترکیب چوب و پارچه یا فلز و پارچه) به لحاظ مدل، سبک و رنگ هماهنگ باشد و هم با توجه به شرایط محیط انتخاب شود. به عنوان مثال انتخاب پارچه ای برای مبلمان تمام پارچه که دارای طرح های پر و فشرده و رنگ‌های تند و تیره است هم فضایی شلوغ و درهم ایجاد می کند و هم از نور و وسعت ظاهری محیط موجود می‌کاهد در صورتی که طرح های خلوت و رنگ های ملایم برای فضای کوچک عکس نتایج فوق را خواهد داشت و در ضمن محیطی آرام و دلپذیر را سبب می شود ولی این موضوع به این معنا نیست که هرگز از طرح‌های شلوغ در فضای نه چندان بزرگ و حتی کوچک استفاده نشود بلکه به کارگیری همان طرح‌ها برای حداقل یکی از اجزای سرویس، مانند کاناپه و یا دو مبل تکی اصلی، در کنار بقیه اجزا با پارچه ساده، عاملی برای ایجاد تنوع و ترکیبی زیبا و متفاوت خواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید که برای همه اجزای یک سرویس مبلمان تنها از یک و یا حتی دو پارچه و طرح استفاده کنید بلکه شما می توانید از پارچه های مختلف با طرح ها، رنگ ها و حتی جنس های گوناگون ولی هماهنگ با هم و با محیط انتخاب کنید. این امکان برای استفاده از پارچه ای با طرح‌های متنوع، حتی در اجزای یک مبل نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید پارچه تشک کف را طرحدار و بقیه بدنه را ساده انتخاب کنید البته یکسان بودن جنس پارچه و هماهنگی طرح و رنگ آن برای این منظور ضروری است.

این پروژه بازسازی ساختمان دوبلکس قدیمی مربوط به آپارتمانی دوبلکس است که در یک ساختمان قدیمی سی ساله با بافت قدیمی و کهنه در منطقه گالیسیای مادرید قرار داشت و از نظر بازسازی ، یک دگرگونی کامل بود. آپارتمان مذکور که معماری نمادین دهه هشتاد را دارد که در اسپانیا سرایت کرده بود، چهار طبقه ی دوبلکس و در هر طبقه ، دو واحد مسکونی دارد. خانه ی بازسازی شده در طبقه ی آخر این ساختمان است.

بنایی کهنه ، با ظاهری فرسوده که گویا از زمانی که به منظور سکونت افراد مورد بهره برداری قرار گرفته بود تا کنون بازسازی و ترمیم نشده است. کلیشه ی کهنه گرای قدیمی در دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلها و صندلی هایی که به طرز ناشیانه و ناراحتی کنار هم چیده شده یا روی هم قرار گرفته بودند ، دیده می شد و تلاش های اندکی که بعدا در اصلاح و مرتب کردن دکوراسیون داخلی این فضا انجام داده بودند برای بازسازی ساختمان و زیباتر کردن محل، کفایت نمیکرد.

بازسازی-ساختمان

تردیدی وجود نداشت که این بنا و این آپارتمان نیازمند یک تغییر بزرگ و کارشناسی در طراحی ، دکوراسیون منزل ، نورپردازی و کاربری ها بود و در پایان، نتیجه بسیار رضایت بخش بود.

در ورود به این آپارتمان 250 متری ، پس از طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان ، نقاشی هایی با رنگ مایه های ملایم آبی، خاکستری و زرد اث مرسدس رودریگوئز دیده میشود که طرح ها و رنگ های آنها با فرم طراحی داخلی و المان های به کار رفته در خانه، فرش ابریشمی خاکستری رنگ و گوی های ساخت شرکت اِی-سه رو ، که در دو جانب مبلها قرار دارند، نیز بسیار هماهنگ است. اندک تفاوت رنگی تزئینات ذکر شده که در فضای خانه اعمال شد، علاوه بر هماهنگی با یکدیگر و فرم دکوراسیون منزل ، رنگ سفید حاکم در خانه را شکسته و تنوع لطیفی که ضروری بود را ایجاد کرده ایند. شکافی که در طراحی سقف کاذب وجود دارد ، باعث میشود تا نور طبیعی از میان پنجره ی نیم گردی که بالای در نصب است، به داخل خانه تابیده شود.

بازسازی-ساختمان

راهروی عریض ورودی ، که عمومی ترین فضاست، از یک طرف به اتاق غذاخوری بزرگ راه دارد و از جانب دیگر آن، سرویس دستشویی و سوئیتی شامل یک اتاق خواب، حمام و آشپزخانه قرار دارد که مهمانان یا خدمه میتوانند در آنجا اقامت کنند. در مقابل، اما، پلکانی را میبینیم که بی شباهت به یک مجسمه ی هنری نیست و کاربر را به سمت فضاهای خصوصی در طبقه ی پایین هدایت می کند.

در نشیمنی که تلویزیون در آن قرار دارد نیز، مانند سایر بخش های خانه ، رنگ سفید غالب است و تنها تضاد رنگی در چند قطعه از مبلمان فیلی رنگ و تزئیناتی که رنگ های تیره دارند، تعادل و تنوع فضا را حفظ کرده است؛ کنسول بزرگی به رنگ سیاه لاکی و گل های زینتی سرخ و بنفش رنگ، هر دو ساخت شرکت طراح هستند.

با پایین رفتن از پلکان تندیس وار وارد فضاهای خصوصی خانه می شویم: اتاق خواب اصلی با حمام و رختکن اختصاصی و دو اتاق خواب دیگر که آنها کمد دیواری ندارند.

جای تردید نیست که شرکت طراح در بازسازی ساختمان و بهبود نورپردازی فضای داخلی و دکوراسیون منزل بسیار موفق عمل کرده و انتخاب رنگ سفید در دیوارها و کف و به عنوان رنگ غالب در مبلمان برای بزرگتر و روشن تر نشان دادن فضا و همچنین تأکید بر اندک بخشهایی که رنگ متفاوتی دارند، بسیار موثر بوده.

 منبع: دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع: مجله هنر معماری 26

برای تغییر دکوراسیون داخلی مجموعه تزئینی زیبایی را روی میز اتاق نشیمن بچینید. می توانید در گوشه اتاق نشیمن خود، میز گردی قرار دهید و روی آن مجموعه ای از ظروف و گلدان های زیبا که با هم تطابق دارند قرار دهید. با این کار نمای زیبایی به دکوراسیون داخلی اتاق خود بخشیده اید.
 

برای تغییر دکوراسیون داخلی های ساده و سریع می توانید از ایده های زیر استفاده کنید.

۱٫ نمایش کلکسیون زیبا در دکوراسیون داخلی

مجموعه تزئینی زیبایی را روی میز اتاق نشیمن بچینید. می توانید در گوشه اتاق نشیمن خود، میز گردی قرار دهید و روی آن مجموعه ای از ظروف و گلدان های زیبا که با هم تطابق دارند قرار دهید. با این کار نمای زیبایی به اتاق خود بخشیده اید.



۲٫ نصب پرده در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

برای دیده نشدن به هم ریختگی های آشپزخانه هنگام تهیه غذا می توانید بین دکوراسیون داخلی اتاق و آشپزخانه پرده ای زیبا نصب کنید. هر وقت هم نیاز ندارید می توانید جمعش کنید. استفاده از پنجره های شیشه ای و فلزی در داخل خانه چندان جالب نیست.



۳٫ ترکیب و تطبیق وسایل خواب در دکوراسیون داخلی

اگر تختخواب، روتختی و حتی طرح های چاپی روی پارچه ها و پرده ها همه یک موضوع واحد داشته باشند، دکوراسیون داخلی اتاق بسیار زیباتر دیده خواهد شد. حتی می توانید برای زیبایی بیشتر از لامپ ها معلق در کنار تخت نیز استفاده کنید. به طور کلی، تطابق رنگ ها و شکل ها در چیدمان دکوراسیون داخلی یک اتاق بسیار مهم و تاثیرگذار است.



۴٫ از وسایل آنتیک در دکوراسیون داخلی حمام استفاده کنید

اگر حمام بزرگی دارید که می توان در گوشه ای از آن وسایل تزئینی و عتیقه جای داد، حتما این کار را انجام دهید. می توانید از مجسمه های زیبا، کشوهای چوبی آنتیک یا گلدان های عتیقه برای زیباسازی دکوراسیون داخلی حمام خود استفاده کنید. ایده ای بسیار نو که در کمتر خانه ای دیده می شود.



۵٫ معجزه رنگ سفید در دکوراسیون منزل و دکوراسیون داخلی

می توانید برای ایجاد تغییر اساسی در نمای دکوراسیون داخلی خانه، میز و صندلی های ارزان قیمت خود را با رنگ سفید رنگ آمیزی کنید. با این کار طراوت و روشنی به فضا می بخشید. البته باید رنگ سفید با دیگر وسایل دکوراسیون منزل شما نیز همخوانی داشته باشد.

 


6. نصب بشقاب های تزئینی روی دیوار برای زیبایی دکوراسیون منزل

با نصب بشقاب های تزئینی زیبا در اندازه های مختلف روی دیوار اتاق ناهارخوری، یا جایی که میزناهارخوری قرار دارد، می توانید نمای زیبایی بهدکوراسیون منزل ببخشید. این کلکسیون دیواری در این محل همچون یک تابلو نقاشی زیبا در اتاق پذیرایی است.



۷٫ تزئین راهروهای داخلی و دکوراسیون منزل

برای زیبا جلوه دادن راهروهای خانه، می توان از قالیچه یا گلیم در دکوراسیون منزل استفاده کرد. این قالیچه فضای خالی راهرو را پر و این فضای بی روح را به محیط زیبایی تبدیل می کند. استفاده از کاناپه در انتهای راهرو، کنسول و آینه در وروی پله ها یا سطل ها و گلدان های تزئینی نیز اثر مثبتی در زیباتر شدن فضا دارند.

 


8. دور کردن مبلمان و دکوراسیون منزل از دیوار

اینکه برخی از مردم مبلمان خود را به دیوار می چسبانند تا فضای بیشتری داشته باشند در واقع به دکور خانه خود لطمه می زنند. حتی برای صحبت کردن با هم نیز چندان آسان نیست از این طرف اتاق به آن طرف اتاق داد زد. مبل ها را در وسط اتاق بچینید و می توان از فضای پشت مبل ها برای قرار دادن آباژورهای پایه بلند یا مجسمه های زیبا استفاده کرد.

 


9. دوختن رومبلی با پرده های قدیمی برای زیبایی دکوراسیون منزل

با هزینه کم می توانید روکش مبل های خود را عوض کنید. فقط کافیست پرده های قدیمی را از چمدان خارج کنید و از آنها پیراهنی مبل بدوزید.